بست کمربندی استیل ضد زنگ – چند مدل دارند و کدام را باید انتخاب کرد؟

علاوه بر کابل های پلاستیکی که در انواع مختلفی از پلاستیک موجود هستند برای مثال پلاستیک سخت‌تر یا معمولی‌تر، اما بست های کمربندی انواع مختلفی با جنس ‌های مختلف در بازار موجود است و هرکدام کاربرد منحصر به خود را دارد.

 

برای مثال: بست کمربندی استیل ضدزنگ. این مدل بست کمربندی استیل ضدزنگ با همتای پلاستیکی خود وجه تشابهاتی دارند اما در محیط‌ها و شرایط مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما این سوال برای شما مطرح است که چه مدل بست کمربندی را باید انتخاب کرد؟

بست کمربندی استیل ضد زنگ

چند مدل بست کمربندی استیل ضدزنگ جود دارد؟

بست کمربندی‌های استیل یا زیپ استیل در دو نوع فلزی  AISI 304  وAISI 316L   موجود است. این دو نوع فلز شبیه به هم به نظر می رسند، اما هر کدام ترکیبات شیمیایی منحصر به فردی دارند. به عنوان مثال AISI 316L  حاوی نیکل بیشتری است و AISI 304  مقدار بیشتری مولیبدنوم دارد. بنابراین، AISI 316L قوی تر از AISI 304  است و مقاومت در برابر خوردگی بهتری ارائه می دهد و تغییرات دما را بهتر مدیریت می کند. این بدان معنا نیست که اتصالات کابل های ساخته شده از AISI 304   ضعیف هستند – آنها مقاومت در برابر خوردگی خوبی دارند و بسیار قوی تر از کابل های پلاستیکی هستند.

اتصالات کابل فولادی ضد زنگ در هر دو AISI 304  وAISI 316L    با روکش و بدون روکش موجود هستند. اگر دارای روکش باشند رنگ مشکی به بست کمربندی  استیل خواهد داد. با استفاده از این پوشش پلی استر، بست کمربندی حتی برای مقابله با تأثیرات محیطی مناسب تر است و به بند کابل خاصیت عایق بهتری می دهد. علاوه بر این، بست کمربندی با پوشش دارای یک مزیت هم است: لبه های بست کمربندی کمتر تیز هستند. بنابراین، هنگام استفاده از بست کمربندی،احتمال بریدگی کابل‌ها کمتر می‍شود، همچنین خطرات ناشی از بریدگی دست یا انگشتان هم کمتر می‌شود.

چه زمانی از بست‌های کمربندی استیل ضد زنگ استفاده کنیم؟

بست کمربندی استیل ضدزنگ بیشتر در شرایط سخت استفاده می‌شوند، جایی که کابل های پلاستیکی نیازها را برآورده نمی‌کند و مقاومت مورد نیاز را ندارند. با توجه به استحکام کششی بالا، مقاومت در برابر حرارت بالا و مقاومت در برابر خوردگی عالی، بنابراین بست‌های کمربندی هم در فضای داخلی و هم در فضای بیرونی مفید و کاربردی هستند. این نوع بست کمربندی اغلب در صنایع فراساحلی و کشتی سازی، معدن، صنایع هوایی و پتروشیمی استفاده می شود که دارای شرایط محیطی سخت تری هستند.

انتخاب کابل‌های فولادی ضد زنگ AISI 304  وAISI 316L    به کاربری مورد نظر شما بستگی دارد. بست کمربندی‌های ساخته شده از AISI 304   نسبت به کابل های ساخته شده از AISI 316L  در برابر کلریدها، اسیدها و آب نمک مقاومت کمتری دارند. هنگامی که مقاومت در برابر خوردگی بسیار مهم و مورد نیاز است، بست کمربندی AISI 316L   انتخاب بهتری است.

روکش کابل های فولادی ضد زنگ امنیت بیشتری را ارائه می دهد: علاوه بر کاهش خطر بریدگی دست و محافظت بهتر از کابل ها، پوشش همچنین مانعی اضافی برای تأثیرات خارجی ایجاد می کند که طول عمر بست‌ها کمربندی فلزی را افزایش می دهد.

قفلی توپی که در بست کمربندی استیل ضدزنگ استفاده می‌شود، منحصر به فرد است – بند کابل های پلاستیکی با استفاده از یک خار قفل کننده طور دیگری بسته می‌شوند. اما این مدل قفل توپی بادوام و قابل اعتماد است. بنابراین برای کاربردهای سنگین که اغلب از بست کمربندی استیل ضدزنگ استفاده می شود بسیار مناسب است.

استحکام کششی چیست و چرا اهمیت دارد؟

استحکام کششی بست کمربندی معمولاً بر حسب پوند داده می شود و میزان فشار یا وزنی را که یک بست کمربندی می تواند بدون شکستگی و پاره شدن تحمل کند، اندازه گیری می کند. بنابراین، به عنوان مثال، یک بند کابل با استحکام کششی 20 پوندی اگر برای نگه داشتن وزن بیش از 20 پوند استفاده شود، می شکند.

استحکام کششی از حدود 18 پوند تا 250 پوند متغییر است و اگر بست کمربندی از جنس استیل باشد میزان استحکام کششی افزایش می‌یابد. (حدود 8 کیلوگرم تا 113 کیلوگرم)

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع بست کمربندی مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

متداول ترین بست کمربندی فلزی

بست کمربندی مینیاتوری دارای استحکام کششی 18 پوند هستند.

بست کمربندی معمولی دارای استحکام کششی 40 پوندی هستند.

بست کمربندی استاندارد دارای استحکام کششی 50 پوندی است.

بست کمربندی نیمه سخت دارای استحکام کششی 120 پوند است.

بست کمربندی سخت دارای استحکام کششی 175 پوند است.

بست کمربندی بسیارسخت دارای استحکام کششی 250 پوند است.

مزایای استفاده از بست کمربندی استیل ضد زنگ

  • مقاومت کششی بالا
  • ایجاد اتصال میان تجهیزات سنگین
  • بسیار مقاوم در مقابل ارتعاشات و لرزش
  • تحمل بالای نواسانات دما و رطوبت محیط کار
کاربردهای بست کمربندی فلزی استیل

کاربردهای بست کمربندی استیل ضد زنگ

  • درون محفظه کیس کامپیوتر
  • تابلوبرق‌ها
  • سیم کشی رو کار محیط های صنعتی مختلف
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع فراساحلی و کشتی سازی
  • معادن
  • صنایع هوایی
  • و …

محاسبه تعداد بست کمربندی مورد نیاز

هنگام برنامه‌ریزی پروژه‌ای که شامل بست کمربندی است، ابتدا باید محاسباتی را انجام دهید تا بدانید که برای اطمینان از حداکثر ایمنی به چه تعداد بست کمربندی نیاز دارید، با در نظر گرفتن اینکه استحکام کششی ذکر شده در بالا نشان‌دهنده حداکثر وزنی است که یک بست کمربندی می‌تواند تحمل کند.

اگر قصد دارید از بست کمربندی استیل ضد زنگ با مقاومت کششی حداکثر (160 کیلوگرم) استفاده کنید و یک سری کابل سنگین با وزن 640 کیلوگرم را که باید به لوله وصل شود، را به هم متصل نگه دارید، حداقل تعداد کابل‌هایی که نیاز دارید چهار عدد است. (640 کیلوگرم تقسیم بر 160 کیلوگرم = 4). ما همیشه توصیه می‌کنیم که بیشتر از حداقل مقدار بند کابل استفاده شود تا اطمینان حاصل شود که هر بند تا حداکثر ظرفیت خود استفاده نمی‌شود. وزن کل باید بین تعداد کابل های استفاده شده توزیع شود. در این حالت، هر بند کابل نباید بیش از 160 کیلوگرم وزن را تحمل کند.

منبع:wkk-europe.com

لوله فلکسیبل و لوله انعطاف پذیر
سفارش و خرید انواع لوله فلکسی و خرطومی