کاربرد لوله فلکسی

کاربرد لوله فلکسی یا لوله انعطاف پذیر را می‌دانید؟ انتخاب لوله فلکسی مناسب کارتان می‌تواند زمان بر باشد، به خصوص اگر اطلاعات زیادی در مورد انواع مختلف آن نداشته باشید. در اینجا یک راهنمای سریع ترتیب داده‌ایم تا خیلی سریع یک انتخاب درست داشته باشید.

چند مورد از کاربردهای لوله‌ فلکسی این‌هاست مانند محصور کردن و محافظت از سیم‌های الکتریکی که برق خانه یا ساختمان را تامین می‌کنند، استفاده می‌شوند. لوله ها ممکن است انعطاف پذیر یا سخت باشند و از مواد مختلفی ساخته شده باشند. بسیاری از صاحبان خانه ها و ساختمان‌ها ترجیح می دهند با نصب سیم در خانه، مسیر خود را طی کنند، بنابراین استفاده از لوله فلکسی را به لوله های فلزی و پلاستیکی معمولی ترجیح می دهند زیرا این نوع لوله هم کار محافظت را انجام می‌دهد و هم انعطاف پذیری خوبی دارد. اما اگر محافظت برای کارفرما بسیار مهم باشد، یک مجرای سفت و سخت بهتر از یک لوله انعطاف پذیر عمل می‌کند.

اگر درمرحله سیم کشی خانه خود هستید و به فکر استفاده از لوله های انعطاف پذیر هستید، ارزش دارد که انواع مختلفی را که می توانید انتخاب کنید، بشناسید. در ادامه با ویژگی ‌ها و کاربردهای لوله فلکسی آشنا خواهید شد.

ممکن است فقط چیزهای خوبی در مورد لوله‌های فلکسی (لوله انعطاف پذیر) شنیده باشید. که این با توجه به تطبیق‌پذیری، مقاومت و سهولت نصب آنها اصلا تعجب آور نیست. اما دقیقاً برای چه چیزی می توان از آنها استفاده کرد؟ و مهمتر از آن، آیا این لوله‌ها می‌توانند برای شما مفید باشند؟ دقیقا کاربرد لوله فلکسی چیست؟

کاربرد لوله فلکسی

انواع لوله فلکسی

لوله های فلزی انعطاف پذیر یا FMC ها اغلب در ساختمان های تجاری استفاده می شوند. این لوله به طور خاص در مناطقی که امکان استفاده از لوله‌های سفت و بی انعطاف وجود ندارد استفاده می شود. این لوله‌های فلکسی هم استحکام و محافظت کافی را به همراه دارند اما ضدآب نیستند. همچنین برای بریدن این لوله‌ها نیاز بهه ابزار خاصی دارید.

لوله های فلزی انعطاف پذیر ضدآب یا LFMC ها برخلاف مدل قبلی در برابر رطوبت و آب مقاومت دارد بنابراین این لوله‌ها را می‌توان برای فضاهایی که رطوبت زیادی وجود دارد استفاده کرد و نگران اتصالی و برق گرفتگی نباشید.

یکی دیگر از انواع لوله انعطاف پذیر، لوله فلکسی غیرفلزی با روکش است این نوع لوله مقاومت خوبی در برابر آب و فضاهای مرطوب دارد همچنین به دلیل داشتن روکش مقاومی که دارد در برابر شعله نیز مقاوم است.

برای اطلاعات بیشتر و کامل تر درمورد انواع لوله فلکسی به مطلب مربوط به آن مراجعه کنید.

طرح لوله فلکسی

۵ کاربرد لوله‌های فلکسی

۱- لوله فلکسی از سیم ها در برابر آسیب محافظت می‌کند

از کاربرد لوله‌ فلکسی می‌توان برای پوشاندن سیم‌ها استفاده کرد که به کاهش خطرات ناشی از خطرات الکتریکی مانند برق گرفتگی کمک می‌کنند. به عنوان مثال، لوله‌های باریک ضدآب که بخاطر داشتن یک پوشش پلاستیکی ضد آب بسیار پرطرفدار هستند ، از کابل‌ها را در برابر آسیب آب محافظت می‌کنند. این نوع لوله‌های فلکسی برای کاربردهای خارج از منزل بهترین استفاده را دارد.

اگر نگران هستید که حیوانات خانگی سیم‌ها را بجوند،  لوله‌انعطاف پذیر دقیقا یک انتخاب عالی هستند و یک مانع محافظ ایجاد می‌کنند.

۲- مدیریت سیم‌ها با استفاده از لوله‌ فلکسیبل
سیم‌ها می‌توانند به راحتی در هم بپیچند – این امر باعث می‌شود که تشخیص اینکه کدام مسیر به کجا می‌رسد را برای شما دشوار می‌کند. اما لازم نیست که اینقدر خود را به دردسر بیاندازید. در این سایت ما طیف وسیعی از لوله‌ فلزی انعطاف‌پذیر (FMCs) را عرضه می‌کنیم که نوعی خاص از لولع فلکسی است را به شما امکان می‌دهد سیم‌ها را به طور کاملا ایمن سازماندهی کنید و در یک مکان نگه دارید. این کار می‌تواند افراد را از زمین خوردن و آسیب رساندن به خود، قطع شدن سیم‌ها به دلیل به‌هم ریختگی و… نجان دهد.

لوله‌ فلکسی در مدل‌های متفاوت مانند قطر، طول و رنگ موجود است. و این امر باعث می‌شود مدیریت آنها راحت‌تر باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع لوله خرطومی برق مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

لوله فلکسیبل و لوله انعطاف پذیر

۳- کاربرد لوله فلکسی  در محیط های تجاری و صنعتی
از دیگر کاربرد لوله‌ فلکسی برای ساختمان‌های تجاری از جمله پارکینگ‌های زیرزمینی مناسب هستند. این لوله‌ های انعطاف پذیر به طور مثال از نوع فولادی با پوشش پی وی سی، برای کاربردهای پویا و استاتیک در محیط‌های تجاری و صنعتی ایده آل هستند. آنها قدرت محافظت از سیم‌ها را در عین انعطاف پذیری دارند و به دلیل داشتن لایه PVC ، ضدآب هم هست.

۴- کاربرد لوله فلکسی در دمای بالا
کاربرد لوله‌ فلکسی معمولا برای برق‌کششی و گرمایش از کف است که دمای بالایی را ساپورت می‌کند. و در کف خانه یا ساختمان لوله‌ها می‌چرخند. برای رفع این نیاز لوله‌هایی که از فولاد گالوانیزه ساده ساخته شده‌اند به طور ویژه برای چنین کاربردهایی طراحی شده است و استحکام مکانیکی بالا و خطر آتش سوزی کمتر می‌کنند. آنها حتی محدوده دمایی 50 تا +300 درجه سانتیگراد را تحمل می‌کنند.

۵-کاربرد لوله فلکسی یا انعطاف پذیر در مناطق عمومی
در مناطقی که امنیت عمومی در اولویت است، لوله‌ انعطاف پذیر می تواند آرامش ذهنی مورد نیاز را برای شما فراهم کند. یکسری از لوله‌ فلکسیبل ها  که از انتشار گازهای سمی و چگالی دود و از گسترش آتش سوزی جلوگیری می‌کند و آن را به یک انتخاب مناسب برای ایستگاه های قطار، ایستگاه های اتوبوس، بیمارستان ها، مراکز خرید و سایر مناطق عمومی تبدیل می کند.

برای خرید و مشاوره در خرید لوله فلکسی یا لوله انعطاف پذیر می‌توانید با مشاوران ما تماس بگیرید. 

لوله فلکسی در برابر چه چیزهایی مقاومت دارد؟

  • حفاظت از ورود

 نفوذ اجسام جامد،گرد و غبار، مایع یا بخار

  • ضربه

ضربات ممکن است کابل‌های برق را دچار مشکل و قطعی کند.

  • آتش سوزی
  • خوردگی

 خسارت وارده به مصالح بر اساس واکنش شیمیایی که سبب خوردگی می‌شود

  • رعد و برق

آسیب دیده ناشی از تخلیه الکتریکی طبیعی

  • ساییدگی
  • مقاوت در برابر اشعه فرابنفش
  • استحکام کشش
  • دزدی و خرابکاری
  • رطوبت آب
  • مقاومت در برابر گازهای انفجاری
  • تکان‌های شدید
  • و موارد دیگر…

 

کاربردهای لوله فلکسی

کاربردهای لوله فلکسی در صنایع مختلف

1. نصب دوربین مداربسته

یکی از کاربردهای لوله فلکسی در دوربین‌های مداربسته است. از آنجایی که دوربین‌های مداربسته جز سیستم‌های امنیتی محسوب می‌شوند بنابراین هنگام نصب دوربین باید از خطرات قابل پیش‌بینی جلوگیری کرد تا اتفاقی برای کابل‌های دوربین رخ ندهد.

به همین منظور برای جلوگیری از صدمه و بریدن کابل‌ها بهتر است از یکی از انواع لوله‌ فلکسی استفاده کرد و همانطور که گفنه شد لوله‌های فلکسی برای بریده شدن نیاز به ابزار دارند و از آسیب و بریدگی در امان هستند. به بیان دیگر یک لوله فلکسی با انعطاف بسیار بالا و جنس PVC خود یکی از بهترین انواع محافظ کابل به حساب می‌آید.

2.  نصب دستگاه‌های صنعتی در کارگاه یا کارخانه

همانطور که از مزیت‌های لوله فلکسی گفته شد این لوله‌ها محافظت خوبی برای کابل‌ها ایجاد می‌کنند. همانطور که در اخبار مختلف احتمالا به گوشتان خورده که یک کارخانه دچار آتش‌سوزی شده به دلیل رعایت نکردن اصول ایمنی بنابراین دچار خسارت شده اما بااستفاده از نوعی از لوله فلکسی که مناسب شرایط کاری شما باشد از تمام این خطرات دور خواهید بود. و دیگر نگرانی نخواهید داشت.

3. استفاده در منازل و ساختمان‌ها اداری و تجاری:

یکی دیگر از کاربردهای لوله فلکسی  در سیم کشی برق منازل و ساختمان‌های تجاری بزرگ است. همانطور که از خطرات برق گرفتگی و اتصالی سیم‌ها گفته شد، باید نکات ایمنی را به خوبی رعایت کرد به طور مثال اگر از نوع لوله فلکسی که در مقابل شعله مقاومت دارد در یک ساختمان استفاده شود در صورت بروز آتش‌سوزی برای کابل‌های برق و اتصالات اتفاقی نمی‌افتد اما اگر کابل‌های برق تحت حفاظت نباشند شرایط پیچیدتر خواهد شد. پس می‌توانید با یک اقدام پیشگیرانه از شرایط پیچیده‌تر جلوگیری کنید.

و موارد دیگری از کاربردهای لوله فلکسی که فقط نام می‌بریم:

  • نورپردازی
  • کابل‌های شبکه و داده
  • کنترل ساختمان
  • روشنایی اضطراری
  •  سیستم های هشدار
  • ایمنی در برابر آتش
  •  حفاظت از تجهیزات کارخانه و ساختمان‌ها
  • حفاظت در برابر صاعقه
  • پله برقی و بالابر
  • تابلوهای توزیع برق

منبع: luckinslive   و    فلکس

لوله فلکسیبل و لوله انعطاف پذیر
سفارش و خرید انواع محصولات و تجهیزات