مقایسه روکش حرارتی و چسب برق

در این مطلب به مقایسه روکش حرارتی و چسب برق می‌پردازیم  و مزایا و معایب هرکدام را شرح می‌دهیم تا شما تشخیص دهید برای کار یا مشکل برقی خود بهتر است از کدام روش استفاده کنید.

در هر خانه، و در هر جعبه ابزار قطعا یک چسب برق وجود دارد که بسیار هم کاربردی و کار راه‌انداز هستندانداز ان. چسب برق یک نوار چسب معمولی است که معمولاً از وینیل، لاستیک یا ماستیک ساخته می‌شود که مانند هر نوار دیگری به آسانی قابل استفاده است.

چسب برق به دلیل انعطاف پذیری خود شناخته شده است و بسیار مورد توجه افراد حرفه‌ای مانند برقکاران و افراد معمولی قرار گرفت همچنین همانطور که دیده‌اید بیشتر از سایر نوارهای استاندارد کشیده می‌شود که آن را بسیار همه کاره کرده و قادر به پوشاندن بسیاری از اشکال و چیدمان کابل ها است. هنگامی که یک سیم نیاز به تعمیر دارد، اغلب از چسب برق برای آب بندی موقت آن  استفاده می‌شود.

در مقایسه روکش حرارتی و چسب برق به این موضوع می‌رسیم که روکش حرارتی همان کاربرد و سهولت چسب برق را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما با یک لایه عایق بادوام‌تر و آب‌بندی طولانی‌تر نسبت به چسب برق که ایمنی در کار را بیشتر تضمین می‌کند.

مقایسه روکش حرارتی و چسب برق

روکش حرارتی و کاربرد آن

روکش حرارتی موثرترین راه حل برای عایق کاری و محافظت از سیم ها در برابر سایش و خوردگی محیطی است. همچنین می‌توان از روکش حرارتی برای تعمیر عایق در سیم‌ها و همچنین هنگام بسته‌بندی کابل‌ها استفاده کرد تا سیم‌ها محکم و منظم بمانند. کاربردهای روکش حرارتی بسیار زیاد است مانند صنایع خودرو، هوافضا، برقکشی ساختمان‌‌ها، کابل‌های کامپیوتر و شبکه و… به طراحی بادوام و قابل اعتماد وایمنی که روکش حرارتی ارائه می دهد متکی هستند، زیرا باید با فضای بسیار محدود کار کنند.

مراحل استفاده از روکش حرارتی برای مقاومت در برابر سایش:

مرحله 1: کابل ها در داخل یک روکش حرارتی بزرگتر قرار دهید.( روکش حرارتی جمع می‌شود)

مرحله 2: قسمت بیرونی لوله را با یک تفنگ حرارتی یا شعله گرم کنید، اجازه دهید ل روکش حرارتی تا میزان مناسبی جمع شود.

مرحله 3: اکنون روکش حرارتی باید بسیار سفت باشد، بنابراین دوام در برابر سایش مکانیکی را افزایش می‌دهد و کابل‌ها عایق شده‌اند.

تعدادی از کاربردهای روکش‌های حرارتی :

  • حفاظت از کابل ها به صورت دائمی
  • تعمیر کابل و اتصال کابل‌های آسیب دیده
  • شناسایی کابل ها با استفاده از رنگهای مختلف روکش حراراتی
  • جلوگیری کردن از آسیب‌های گوناگون مانند فرسودگی‌هایی و خوردگی
  • محافظت بیشتر از سیم‌ها و کابلهای پر استفاده مانند شارژر موبایل

برای اطلاعات بیشتر در مورد خرید روکش‌های حراراتی و کاربردهای آن  مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

چسب برق و کاربردهای آن

در صنعت برق، حساس ترین نقاط محل های اتصال الکتریکی هستند. اگر این اتصالات به درستی به یکدیگر متصل نشوند و عایق مناسبی نداشته باشند، موجب گرم شدن اتصال و حتی آتش سوزی می شوند.

چسب برق بر اساس طول و عرض می تواند برای استفاده های مختلف، متفاوت باشد. در صورتی که نیاز به نوار چسبی بلند دارید نوارها با طول زیاد در بازار موجود هستند. از طرف دیگر نیز نوارهای عریض تر از مدل استاندارد سه سانتی متری نیز در بازار هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

مزیت واضح چسب برق این است که به رفع فوری بسیاری از مشکلات الکتریکی کمک می کند اما این نیز نقطه ضعف اصلی آن است. اغلب اوقات، نوار الکتریکی به صورت موقت اعمال می‌شود و راهی موقت برای تعمیر یا نگهداری سیم‌ها است بنابراین انتظار می رود برای همیشه باقی نماند. در مقایسه روکش حرارتی و چسب برق متوجه می‌شویم که روکش حرارتی راه حلی با دوام تر و اصولی تر است.

 یکی دیگر از مزایای شناخته شده دیگر چسب برق، تنوع رنگی آن است ( سبز، قرمز، مشکی و..). برخی از افراد نوار برقی رنگی را انتخاب می کنند، بنابراین تشخیص محل مورد نیاز برای تعمیر آسان تر است. با این حال، برق‌کارها و پیمانکاران می‌دانند که رنگ‌های مختلف در واقع نشان‌دهنده چیست و برای تمایز ولتاژ سیم یا فازهای سیم استفاده می‌شوند. برای مثال زدن چسب برق قرمز بر روی یک سیم نشان دهنده ی ولتاژ بالای آن سیم می باشد. در کنار آن چسب های رنگی قدرت چسبندگی متفاوتی دارند. به طور کلی مدل معمولی نوار چسب برق به رنگ مشکی می باشد.

اما با پیشرفت تکنولوژی و پر استفاده بودن روکش حرارتی که در کارهای دائمی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گرفت. این نیاز به وجود آمد که روکش‌های حرارتی رنگی هم تولید و به بازار عرضه شود.

تعدادی از کاربردهای چسب برق

  • سیم کشی ساختمان
  • برق کشی خودرو
  • سیم کشی صنایع و دستگاه های صنعتی
  • برای پوشش سطوح مختلف
  • در بعضی موارد خاص در لوله کشی و برای بستن موقت لوله ها
  • عایق کردن سطوح خاص

نتیجه مقایسه روکش حرارتی و چسب برق

همانطور که قبلاً گفته شد، هر پیمانکار همیشه چسب برق به همراه خود دارد، اما پیمانکاران بزرگ همیشه هیت شرینک نیز دارند. ممکن است بعضی از برقکاران از روکش حرارتی که ایمنی بیشتری دارد به‌خاطر هزینه بیشتر استفاده نکنند. پس بهتر است خودتان خریداری کنید.

انتخاب روکش حرارتی با اندازه مناسب با نرخ انقباض از پیش تعریف شده آسان است فقط کافیست اطلاعاتی داشته باشید. به سادگی قطر هر سیم یا کابلی را که باید پوشانده شود اندازه گیری کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد خرید روکش حررارتی و نصب آن مطلب مربوط به آن را مططالعه کنید.

در مقایسه روکش حرارتی و چسب برق، شاید کفه ترازو به سمت روکش حرراتی باشد اما چسب برق را دور نیندازید چون آن هم مزایای خودش را دارد و در برخی از مواقع بسیار کاربردی به نظر می‌رسد.

منبع: heatshrink

لوله فلکسیبل و لوله انعطاف پذیر
سفارش و خرید انواع لوله فلکسی و خرطومی